måndag 13 januari 2014

#163 Ljuslek (13/365)

Midvintermåne

Vad jag kan minnas har jag aldrig upplevt detta fenomen tidigare. Kanske för att jag inte förr tittat tillräckligt noga på vad som sker runt omkring mig. Det var hur fantastiskt som helst att få se den - höll på att säga livs levande - där den omringade månen i den bistra januarinatten.
Egentligen är en halo bara ljusets lek med iskristaller i luften, likt en månregnbåge, men det förtar inte mystiken kring att den är där, ståtlig, hemlighetsfull och alldeles cirkelrund. Var så goda att njuta.
Bilden tog jag på frihand med 6 sek exponeringstid. Lite handpåläggning i efterhand och så blev det så här:

#163 Ljuslek - Månens lek med snö och is. Ett ögonblicksverk, synligt bara för den som råkade titta upp under de 5 minuter halon var synlig.

8 kommentarer:

  1. Tack, det var så känslan var.

    SvaraRadera
  2. Härlig bild, och på fri hand,mer än bra.

    SvaraRadera
  3. Så läckert! Vilken upplevelse!

    SvaraRadera
  4. effektfullt, känner hur intensivt månljuset är, spännande med trädtopparna i nederkant. Skulle bli en fin tavla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske det, väl värt att prova. Träden tog jag medvetet med i bilden för att skapa något att relatera halon till.

      Radera
  5. Häftigt att du lyckats fånga detta fenomen! Såg en halo runt solen i somras och det var första gången jag uppmärksammade detta fenomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var vad man kallar ett ögonblicksverk. Utan fotointresset skulle jag nog inte tänkt på det, nu var det en händelse som inte fick gå mig förbi utan att förevigas.

      Radera